پیام تبریک مشترک امام جمعه فاضل و فرماندار محترم شهرستان شاهین دژ به مناسبت عید سعید قربان


کد خبر : 6555

بسم الله الرحمن الرحیم :

عید قربان یادآور باشکوه ترین مرتبه اثبات خضوع؛جشن رهایی از بندگی نفس وگذشتن از همه وابستگی ها و به خدا پیوستن است.

۲۰۱۵۰۸۱۰_۱۳۳۰۱۴-1024x788.jpg (1024×788)
پیام تبریک مشترک امام جمعه فاضل و فرماندار محترم شهرستان شاهین دژ به مناسبت عید سعید قربان

اینجانبان ضمن تبریک وتهنیت عید سعید قربان,یادو خاطره شهدای منا ومسجدالحرام,به ویژه یادو خاطره هم وطنان و هم استانی های عزیزمان در فاجعه سال گذشته منا را گرامی داشته,واز درگاه حضرت احدیت,برای آن عزیزان علو درجات را مسالت می نماییم.امید است در عرفه,با زدودن زنگار معصیت از قلب هایمان و در قربان,با قربانی کردن همه نفسانیت ومنیات وتعلقات دنیوی,سر تسلیم در مقابل عزم واراده الهی فرود آوریم و با اخلاص تمام,در کسب توفیقات الهی موفق ومؤید باشیم.

 

از طرف:

باقری ,امام جمعه شهرستان شاهین دژ.

عباسی ,فرماندار شهرستان شاهین دژ.

 

=========================================================

روایت قربان

«إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُک» پسر نازنینم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قربانی کنم «فَانظُرْ مَاذَا تَرَی» نظر تو چیست؟! چقدر زیبا جواب داد این شیرین پسر: «یا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِینَ» ای پدر! هرآنچه بدان مأموری انجام بده، ان شاءالله مرا از بندگان صبور و شکیبا خواهی یافت. خیال ابراهیم بیشتر آرام گرفت و وی بر داشتن چنین پسری خدای را سپاس و بر خود مباهات کرد. آن گاه پسر را با ملاطفت و مهربانی بسیار در آغوش فشرد و بوسه ای بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گیسوانش کشید.
ابراهیم به همراه اسماعیل، سعی را تمام کرد و سپس طواف نمود و در مقام خودش (مقام ابراهیم) دوگانه ای به جای آورد. آن گاه بَند و بُرنده تیز و پارچه پاکیزه برداشت و با اسماعیل به قربان گاه شتافت. او در این راه گام ها را بلند و با شتاب برمی داشت؛ زیرا معتقد بود در کار خدا باید تعجیل کرد. در بین راه، ابلیس چند مرتبه به سراغش آمد تا وسوسه اش کند، بلکه بتواند پس از این همه امتحان ها و ابتلاءها و سرسپردگی و بندگی ابراهیم، وی را از صراط حق بازدارد و به باطل کشاند. اما، مگر می توان ابراهیم را از راه حق منحرف نمود. ابراهیم با صلابت فوق بشری و با ابهتی راستین، بر نفس سرکش لگام عدم زد و شیطان را با سنگ راند و رمی جمره کرد؛ گویی گرگی درّنده را با کلوخی چند از خود دور می کند.

به منا رسیدند. بی درنگ دستان اسماعیلش را از پشت بست و بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ را بر زبان جاری کرد و در حالی که برای آخرین بار با محبّت پدرانه سیمای نازنین اسماعیل را به تماشا نشسته بود.

چشم بر سپیدی گلوی اسماعیل دوخت و خنجر بُرّان را بر حنجرش آشنا ساخت. اما هر چه کشید، کارد تیز نبرید. ابراهیم بر قدرت دست افزود و با توانی دوچندان بر دسته چاقوی تیز فشار وارد کرد و آن را با شدت کشید؛ اما گویی از این چاقو، در عالم چاقویی کندتر وجود ندارد!

ناگاه ابراهیم از شدت عصبانیت کارد را بر سنگی در آن نزدیکی فرود آورد و آن سنگ به دو نیم شد. ابراهیم با تعجب و عصبانیت به کارد خطاب کرد که: ای چاقو! گلوی اسماعیلم را برای خدا نمی بُری، اما سنگ را خُرد می کنی؟! گویا چاقو به آواز درآمد که: ای ابراهیم! تو می گویی و می خواهی ببُرمش، اما خدا می گوید نَبُر.

عید قربان – روایت قربان

حکایت فرزند قربانی کردن ابراهیم

مأموریت بزرگ حضرت ابراهیم علیه السلام

عید سعید قربان

مناسک حج ابراهیمی

آداب و احکام حج تمتع: احرام، وقوف به عرفات که در چهار فرسخی مکه است، وقوف به مشعر الحرام که تقریبا در دو فرسخی مکه است، رفتن به منی که نزدیک مکه است و انداختن سنگ ریزه بر جمره عقبه، قربانی کردن در منی، تراشیدن سر یا گرفتن کمی از ناخن یا مو در منی، طواف زیارت، دو رکعت نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء، دو رکعت نماز طواف نساء، ماندن در منی در شبهای یازدهم و دوازدهم ذیحجه و بعضی باید شب سیزدهم را هم در منی بمانند؛ انداختن سنگ ریزه بر سه جمره در منی در روز یازدهم و دوازدهم و بعضی در روز سیزدهم هم باید بیندازند.

آداب و احکام حج تمتع

اعمال حج و اسرار آن

مناسک حج در کتاب خداوند

عرفات و منی ; سرزمین شناخت ها، پیکارها و ایثار

وقوف شعور برانگیز در مشعر الحرام

آداب و اعمال روز عید قربان

عید قربان دارای احکامی است:

۱- روزه عید قربان و عید فطر حرام است.

۲- اعتکاف در عید قربان و عید فطر باطل است؛ زیرا شرط صحیح بودن اعتکاف، روزه است.

۳- حاجی باید شب عید قربان از طلوع فجر تا طلوع خورشید در مشعرالحرام بماند و در روز عید قربان وارد منا گردیده، رمی جمره عقبه و ذبح نموده و سپس سر بتراشد یا تقصیر کند.

۴- احیای شب عید قربان برای کسی که در مشعرالحرام باشد، مستحب است.

۵- زیارت امام حسین علیه السلام در عید قربان مستحب است.

۶- کسی که در منا نیست، مستحب است قربانی کند و به آن «اضحیه» گفته می شود و لازم نیست شرایط قربانی در حج را داشته باشد.

۷- نماز عید قربان و عید فطر در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مستحب است و به نوبه خود دارای نکاتی است: الف) قضا ندارد. ب) به جماعت یا فرادا خوانده می شود. ج) چنان چه به جماعت خوانده شود، دارای دو خطبه است که بعد از نماز ایراد می گردد. د) دارای قنوت های نه گانه است و هر دعایی در آن ها خوانده شود کافی است، گرچه بهتر است از دعاهایی که در کتب دعا نقل شده، استفاده گردد. ه) اذان و اقامه ندارد، ولی برای اعلام، چند مرتبه «الصلوه» گفته شود. (افق حوزه – ۳ آبانماه ۱۳۹۱ شماره ۳۴۹)

مناسک حجاج در روز عید قربان

آداب عید قربان

فضیلت و اعمال عید قربان

احکام نماز عید فطر و قربان از رساله امام خمینی-ره

چند نکته پیرامون عید قربان از زبان حجت الاسلام قرائتی

فلسفه قربانی

اسماعیل بن مسلم سکونی، از جعفر بن محمّد، از پدران بزرگوارش، از قول پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: قربانی برای آن واجب شد که بینوایان، از گوشت به وسعت و نوا برسند (و سیر شوند). پس به آنان بخورانید.

ابوبصیر می گوید: محضر مبارک امام صادق(علیه السلام) گفتم: سرّ جعل و تشریع قربانی چیست؟

حضرت فرمودند: خداوند متعال هنگام ریختن اوّلین قطره خون حیوان به زمین، صاحب قربانی را می بخشد. این یکی از علل تشریع قربانی است.

دیگر آن که، بدین وسیله اهل تقوی از غیر متقی ممتاز می شوند و تنها عمل ایشان مقبول واقع می شود; چنانکه خداوند در قرآن فرمود: «هرگز به رضای خدا نخواهد رسید و مقبول درگاهش واقع نخواهد شد گوشت حیواناتی که نه تصدّق داده شده و نه خونش را ریخته اند. بلکه آن تقوای صاحب این قربانی ها مقبول درگاهش می باشد.» سپس در تأیید این حکمت (حکمت دوّم)، امام علیه السلام فرمودند: بنگر چگونه خداوند متعال قربانی هابیل را پذیرفت و قربانی قابیل را ردّ کرد و این نبود جز به خاطر آن که هابیل اهل تقوی و قابیل فاقد آن بود. (میقات حج – پاییز ۱۳۸۵، شماره ۵۷، صفحه ۳۴)

عید قربان

پیام های عیدقربان

عید سعید قربان آزمونی بزرگ

عید قربان عید تقرّب

آزمون بندگی/ عید قربان

برداشت های روان شناختی از عید قربان

عید شکست شیطان

عید قربان در کلام امام و رهبری

فرا رسیدن عید بزرگ اسلامی قربان را به همه مسلمین تبریک عرض می کنم. عیدی که انسان های آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد، قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد را در راه خدای بزرگ ـ را ـ به فرزندان آدم و اصفیاء و اولیای خدا می دهد. عمق جنبه های توحیدی و سیاسی این عمل را جز انبیای عظام و اولیاء کرام علیهم الصلوه والسلام و خاصه عباداللّه کس دیگری نمی تواند ادراک کند. این پدر توحید و بت شکن جهان به ما و همه انسان ها آموخت که قربانی در راه خدا پیش از آنکه جنبه توحیدی و عبادی داشته باشد جنبه های سیاسی و ارزش های اجتماعی دارد. به ما و همه آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و اینجا محل نشر توحید ونفی شرک،که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. به فرزندان آدم درس آموزنده جهاد در راه حق را داد که از این مکان عظیم نیز فداکاری و از خود گذشتن را به جهانیان ابلاغ کنید. به جهانیان بگوئید در راه حق و اقامه عدل الهی و کوتاه کردن دست مشرکان زمان باید سر از پا نشناخت و از هر چیزی حتی مثل اسمعیل ذبیح اللّه گذشت که حق جاودانه شود. این بت شکن و فرزند عزیزش بت شکن دیگر سید انبیاء محمد مصطفی صلی اللّه علیه و آله و سلم به بشریت آموختند که بت ها هرچه هست باید شکسته شود.

امام خمینی ثابت و استوار/عید قربان

عید قربان در کلام مقام معظم رهبری

مهاجران الی الله در مسلخ منا

صبح روز پنجشنبه، مصادف با عید قربان ۱۳۹۴ شمسی، صدها نفر از حاجیان هنگام انجام مناسک حج جان خود را از دست دادند.

در این حادثه که ساعت ۹ صبح رخ داد، هزاران نفر از حجاج حاضر در منا که برای فریضه رمی جمره به سمت جمرات می رفتند، در تقاطع خیابان های ۲۰۴ و ۲۲۳ به هم پیوستند و در اثر ازدحام جمعیت، چندین هزار نفر جان باختند و بیشتر از این این تعداد هم مجروح شدند.

مقام معظم رهبری حفظه الله: «جان باختگان این حادثه انشاء الله مشمول این کلام نورانی قرآن اند که: و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله[هر کس به عنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ (النساء: ۱۰۰)] این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته اند، و انشاء الله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند.

عید قربان یا قربانی کردن مهمانان به حج رفته

شاهدان عینی مقامات سعودی را مقصر می دانند/ خشم مردم آفریقا از شاهزاده سعودی

آمار تکان دهنده قربانیان فاجعه منا: ۷۴۷۷ کشته +آمار تفکیکی کشورها

اگر ایران اعتراض نکرده بود، حجاج را بی سرو صدا دفن می کردند

یادداشت نویسنده عربستانی؛ از خادمان حسین(ع) یاد بگیرید

شجره خبیثه ملعونه آل سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد

پیام به مسلمانان جهان به مناسبت فرارسیدن موسم حج

رشحاتی از قلم

بیا به خانه آلاله ها سری بزنیم

ز داغ با دل خود حرف دیگری بزنیم

به یک بنفشه صمیمانه تسلیت گوییم

سری به مجلس سوگ کبوتری بزنیم

به یاد منطق قربانیان کوی منا

به نای غفلت خود، نیش خنجری بزنیم

(قیصر امین پور، پاسدار اسلام – شهریور ۱۳۷۹- شماره ۲۲۵)

کعبه و قربانی در مثنوی «طاقدیس»

عید قربان/ابیاتی عارفانه درباره عید قربان

سر ارادت ما و آستان حضرت دوست

خوشا به قربان گاه عشق رفتن

عطش عشق در گلوی دل

اوج بندگی / عید قربان

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.