دیدار امام جمعه ادیب شاهین دژ حجت الاسلام فصیح نیا، اعضای شورای تامین و رئیس بنیاد شهید با مادران چند شهید


کد خبر : 12323
دیدار امام جمعه ادیب شاهین دژ حجت الاسلام فصیح نیا، اعضای شورای تامین و رئیس بنیاد شهید با مادر شهیدان یدالله و صیاد حنیفی
دیدار امام جمعه ادیب شاهین دژ حجت الاسلام فصیح نیا، اعضای شورای تامین و رئیس بنیاد شهید با مادر شهیدان یدالله و صیاد حنیفی

دیدار امام جمعه ادیب شاهین دژ حجت الاسلام فصیح نیا، اعضای شورای تامین و رئیس بنیاد شهید با مادر شهیدان اکبر و رهبر اکبری

دیدار امام جمعه ادیب شاهین دژ حجت الاسلام فصیح نیا، اعضای شورای تامین و رئیس بنیاد شهید با مادر شهیدان رسول و خسرو سیدی

photo5859206673560874341-1.jpg (720×480)photo5859206673560874343.jpg (720×480)photo5859206673560874345.jpg (720×480)photo5859206673560874346.jpg (720×480)photo5859206673560874347.jpg (720×480)photo5859206673560874349.jpg (720×480)photo5859206673560874350.jpg (720×480)photo5859206673560874351.jpg (720×480)photo5859206673560874352.jpg (720×480)photo5859206673560874353.jpg (720×480)photo5859206673560874354.jpg (720×480)

امام صادق- علیه السّلام- به نقل از رسول اللَّه- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- می فرماید:

«أَشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ. »[۱]

با شرافت ترین مرگ ها، کشته شدن به نحو شهادت است.

۲- امام صادق- علیه السّلام- از پدران بزرگوارش- علیهم السّلام- نقل می کند که پیامبر اکرم- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- فرمود:

«فَوْقَ کلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتّی یقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبیلِ اللَّهِ، فَاذا قُتِلَ فِی سَبیلِ اللَّهِ- عزّوجلّ- فَلَیسَ فَوْقَهُ بِرٌّ. . . »[۲]

بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خداوند- عزّوجلّ- کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست. . .

۳- از امام رضا- علیه السّلام- از پدران بزرگوارش- علیهم السّلام- از رسول اللَّه- صلّی اللَّه علیه وآله وسلّم- نقل شده که فرمود:

«. . . أَوَّلُ مَنْ یدْخُلُ الْجَنَّهَ: شَهیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوک. . . »[۳]

. . . اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است و بندۀمملوکی که. . .

۴- امام صادق- علیه السّلام- از پدران بزرگوارش- علیهم السّلام- از رسول اللَّه- صلّی اللَّه علیه وآله وسلّم- نقل کرده که آن حضرت فرمود:

«ثَلاثَهٌ یشْفَعُونَ إِلَی اللَّهِ یوْمَ القِیامَهِ فَیشَفِّعُهُمْ: الْأنْبِیاءُ ثُمَّ الْعُلَماءُ ثُمَّ الشُّهَداءُ. »[۴]

سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان.

۵- از امام صادق- علیه السّلام- نقل شده است که از پیامبر اکرم- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- پرسیدند:

«ما بالُ الشَّهیدِ لا یفْتَنُ فِی قَبْرِهِ؟»

چرا شهید در قبرش، مورد امتحان و ابتلا قرار نمی گیرد؟

فرمود: «کفی بِالْبارِقَهِ فَوْقَ رَأسِهِ فِتْنَهً. »[۵]

شمشیرِ بالای سرش [در هنگام شهادت ]، برای امتحان و ابتلای او کافی است.

۶- امام باقر- علیه السّلام- فرمود: علی بن الحسین- علیهماالسّلام- مکرّر می فرمود که رسول اللَّه- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- فرمود:

«ما مِنْ قَطْرَهٍ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ- عزّوجلّ- مِنْ قَطْرَهِ دَمٍ فِی سَبیلِ اللَّهِ. »[۶]

هیچ قطره ای برای خداوند- عزّوجلّ-، محبوب تر از قطرۀخونی که در راه خدا [ریخته شود] نیست.

۷- امام صادق- علیه السّلام- فرمود:

«مَنْ قُتِلَ فِی سَبیلِ اللَّهِ لَمْ یعَرِّفْهُ اللَّهُ شَیئاً مِنْ سَیئاتِهِ. »[۷]

هر کس در راه خدا کشته شود، خداوند هیچ کدام از بدی هایش را به او نمی نمایاند.

۸- از امام زین العابدین- علیه السّلام-، از پدران بزرگوارش- علیهم السّلام- نقل از رسول اللَّه- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- است که فرمود:

«لِلشَّهیدِ سَبْعُ خِصالٍ مِنَ اللَّه. [إِلَی انْ قالَ عَلَیهِ السَّلامُ ] وَ السّابِعَهُ انْ ینْظُرَ فِی وَجْهِ اللَّهِ وَ إِنَّها لَراحَهٌ لِکلِّ نَبِی وَ شَهیدٍ. »[۸]

خداوند، هفت خصلت به شهید عطا فرموده: [تا این که فرمود] و هفتم آن که: شهید به وجه خدا می نگرد و همانا آن، برای هر نبی و شهیدی، راحتی [از هر گونه ابتلایی ] است.

در خطبه های امامان- علیهم السّلام- نیز از عظمت مقام شهید، سخن به میان آمده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

۱- امیرمؤمنان- علیه السّلام- می فرماید:

«أَللَّهُمَّ. . . إِنْ أَظْهَرْتَنا عَلی عَدُوِّنا فَجَنِّبْنَا الْبَغْی وَ سَدِّدْنا لِلْحَقِّ وَ إِنْ أَظْهَرْتَهُمْ عَلَینا فَارْزُقْنَا الشَّهادَهَ وَ اعْصِمْنا مِنَ الْفِتْنَهِ»[۹]

بارالها، . . . اگر ما را بر دشمن چیره گردانیدی، ما را از ظلم کردن نگهدار و بر حقّ و صواب موفّق فرما و اگر آنان را بر ما غالب گردانیدی، شهادت را روزی ما کن و ما را از ایجاد فتنه، مصون دار.

۲- نیز در جای دیگری می فرماید:

«نَسْأَلُ اللَّهَ مَنازِلَ الشُّهَداءِ وَ مُعایشَهَ السُّعَداءِ وَ مُرافَقَهَ الْأَنْبِیاءِ. »[۱۰]

از خداوند منازل شهیدان و زندگانی با سعادتمندان و دوستی و مصاحبت با پیامبران را می خواهیم.

در دعاها نیز از شهید و شهادت تجلیل شده و سخن از تمنّای شهادت در راه خدا، بسیار است:

۱- در حدیثی آمده است که:

«رَأی صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ رَجُلًا یدْعُو وَ یقُولُ: أَللَّهُمَّ إِنّی اسْأَلُک خَیرَ ما تُسْأَلُ فَأَعْطِنی أَفْضَلَ ما تُعْطی. فَقالَ- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم-: إِنْ اسْتُجیبَ لَک اهْریقَ دَمُک فِی سَبیلِ اللَّهِ. »[۱۱]

پیامبر اکرم- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- مردی را دیدند که دعا می کند و می گوید:

خداوندا، از تو مسألت دارم بهترین چیزی را که درخواست می شوی، پس با فضیلت ترین عطایای خود را نصیب من گردان. حضرت- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- فرمود: اگر دعایت مستجاب شود، خونت در راه خدا ریخته می شود.

۲- در دعایی که پس از دو رکعت از نمازهای شب های ماه رمضان خوانده می شود، آمده است که:

«وَ أَسْأَلُک أَنْ تَجْعَلَ وَفاتِی قَتْلًا فِی سَبِیلِک مَعَ أَوْلِیائِک تَحْتَ رایهِ نَبِیک. . . »[۱۲]

و از تو مسألت دارم که مرگم را شهادت در راه خود، به همراه اولیایت، زیر پرچم پیامبرت [که به دست مهدی- علیه السّلام- به اهتزار در می آید] قرار دهی.

بلندی مقام شهید در زیارات

در زیارات شهیدان کربلا نیز تعبیراتی است که از مقام و منزلت معنوی شهید حکایت می کند. برخی از آن ها عبارت است از:

۱- خطاب «سلام» نسبت به شهیدان؛ چنان که در فصل آخر کتاب نیز بیان خواهیم کرد، یکی از معانی سلام- که در زیارت های ائمۀمعصوم- علیهم السّلام- وارد است- امنیت مطلق ایشان از ابتلائات عالم بشریت است که با توجه به فطرت توحید، منافات داشته باشد. زائر با این خطاب، ایشان را به همان امنیتی که خداوند در قرآن شریف نسبت به پیامبران گذشته ذکر فرموده، می خواند؛ و حتی در یکی از زیارت های سیدالشّهدا- علیه السّلام- آمده است:

«أَلسَّلامُ عَلَیک یوْمَ وُلِدْتَ وَ یوْمَ تَمُوتُ وَ یوْمَ تُبْعَثُ حَیاً. »[۱۳]

سلام بر تو، روزی که متولد شدی، و روزی که جان می سپاری، و روزی که زنده مبعوث می شوی.

و این، همان سلامی است که خداوند نسبت به حضرت یحیی و عیسی- علیهماالسّلام-[۱۴] به طور صریح و نسبت به دیگر پیامبران به اشاره در قرآن شریف ذکر می نماید.

امنیت مطلق، همان مقام عصمت و استقرار بر فطرت توحیدی و نبودن حجاب میان انسان و فطرت، و خلاصه دوام توجه به حقّ است.

این مقام (استقرار بر فطرت توحیدی از ابتدای خلقت تا پایان آن) هر چند خاصّ اولیای الهی و معصومان- علیهم السّلام- است؛ ولی مردم عادی (که به سبب گناهان و توجه به عالم طبیعت از فطرت محجوب گشته اند) نیز قابلیت آن را دارند که با مجاهده و یا از طریق شهادت، به این فوز عظیم نایل شوند؛ چنان که امام زمان- عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف- در زیارت «ناحیۀمقدّسه»- که نسبت به شهیدان کربلا صادر شده- نسبت به فرد فردشهیدان کربلا سلام های خاص دارند و در پایان، سلامی عمومی که ظاهراً اشاره به مقام اتّصال همیشگی آنان به حقّ است، آن جا که می فرماید:

«بَوّأَکمُ اللَّهُ مُبَوَّأَ الْأَبْرارِ، أَشْهَدُ لَقَدْ کشَفَ اللَّهُ لَکمُ الْغِطاءَ وَ مَهَّدَ لَکمُ الْوِطاءَ وَ أَجْزَلَ لَکمُ الْعَطاءَ وَ کنْتُمْ عَنِ الْحَقِّ غَیرَ بِطاءٍ وَ أَنْتُمْ لَنا فُرَطاءُ وَ نَحْنُ لَکمْ خُلَطاءُ فِی دارِ الْبَقاءِ وَ السَّلامُ عَلَیکمْ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ. »[۱۵]

خداوند شما را در جایگاه نیکان جای دهد. گواهی می دهم که خداوند پرده را برای شما کنار زد و جایگاه آسوده برای شما مهیا نمود و عطای فراوان به شما بخشید و شما در دفاع از حقّ سستی نورزیدید. شما پیشتاز ما هستید و ما نیز در سرای پاینده، همدم شما خواهیم بود و سلام، رحمت و برکات خدا بر شما.

۲- در زیارت وارث و روز عرفه، نسبت به شهیدان کربلا، تعبیرهای بلندی وجود دارد، آن جا که می فرماید:

«أَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا أَوْلِیاءَ اللَّهِ وَ أَحِبّاءَهُ، أَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا أَصْفِیاءَ اللَّهِ وَ أَوِدّاءَهُ. . . »[۱۶]

سلام بر شما ای اولیا و دوستان خدا، سلام بر شما ای برگزیدگان و مهرورزان به خدا. . .

۳- در زیارت سومِ کامل الزیارات نیز نسبت به ایشان چنین آمده است:

«أَلسَّلامُ عَلَیکمْ أَیهَا الرَّبّانِیونَ. . . أَبْشِرُوا بِمَوْعِدِ اللَّهِ الَّذِی لا خُلْفَ لَهُ، إِنَّهُ لا یخْلِفُ الْمِیعادَ. . . أَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَکمْ وَعْدَهُ وَ أَراکمْ ما تُحِبُّونَ. »[۱۷]

سلام بر شما ای عارفان به خدا. . . بشارت باد بر شما به وعدۀالهی که تخلّفی در آن نیست که او به هیچ وجه در وعدۀخود، خلافی نمی کند. [تا این که می فرماید] سپاس برای خداوندی که بر وعدۀخود به شما وفا کرد و آن چه را که دوست می داشتید، به شما نمایاند.

۴- در زیارت هجدهم کامل الزیارات می خوانیم:

«أَنْتُمْ خاصَّهُ اللَّهِ اخْتَصَّکمُ اللَّهُ لِأَبی عَبْدِ اللَّهِ، أَنْتُمُ الشُّهَداءُ، وَ أَنْتُمُ السُّعَداءُ سُعِدْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ فُزْتُمْ بِالدَّرَجاتِ مِنْ جَنّاتٍ لا یظْعَنُ اهْلُها وَ لا یهْرُمُونَ وَ رَضُوا بِالْمَقامِ فِی دارِ السَّلامِ مَعَ مَنْ نَصَرْتُمْ. جَزاکمُ اللَّهُ خَیراً. . . »[۱۸]

شما بندگان خاصّ درگاه الهی هستید که شما را برای ابی عبداللَّه- علیه السّلام- برگزید. شمایید شهیدان و شمایید سعادتمندان. نزد خدا سعادت یافتید و به درجاتی از بهشت هایی نایل شدید که اهل آن (به جایی دیگر) کوچ داده نمی شوند و پیر نمی شوند و به استقرار در دارالسّلام با کسی که شما او را یاری کردید (سیدالشّهدا- علیه السّلام-) راضی می شوند. خداوند جزای خیر به شما دهد. . .

تعبیرهایی هم چون «أَنْتُمْ خاصَّهُ اللَّهِ. »، «أَنْتُمُ السُّعَداءُ» و «فُزْتُمْ بِالدَّرَجاتِ مِنْ جَنّاتٍ… » و نیز استقرار در دارالسّلام و در کنار سیدالشّهدا بودن، همه بیانگر مقام خاصّ شهیدان کربلا است که تنها برگزیدگانی از انسان ها، مشمول گوشه ای از این رحمت خاصّ الهی می شوند.

پی نوشت ها

[۱]  بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۸، روایت ۴٫

[۲] بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۰، روایت ۱۴٫

[۳]. بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۱، روایت ۲۱٫

[۴]  بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۲، روایت ۲۴٫

[۵] وسایل الشیعه، ج ۱۱، ص ۶، روایت ۶٫

[۶]  وسایل الشیعه، ج ۱۱، ص ۸، روایت ۱۱٫

[۷] وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۹، روایت ۲۰٫

[۸]  همان.

[۹]  نهج البلاغه، خطبه‏ى ۱۷۱٫

[۱۰]  نهج البلاغه، خطبه‏ى ۲۳٫

[۱۱] مستدرک الوسایل، ج ۱۱، ص ۱۳، روایت ۲۱٫

[۱۲]  اقبال الاعمال، ص ۳۹٫

[۱۳]  کامل الزیارات، ص ۲۲۰٫

[۱۴] سوره‏ى مریم، آیات ۱۵ و ۳۳٫

[۱۵]  اقبال الاعمال، ص ۵۷۷؛ بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۷۳٫

[۱۶]مصباح المتهجّد، ص ۶۶۶؛ اقبال الاعمال، ص ۳۳۴٫

[۱۷] کامل الزیارات، ص ۲۰۴٫

[۱۸]  کامل الزیارات، ص ۲۴۲٫

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.